فورفایل

راهکارهای افزایش سرعت سایت وردپرسی

راهکارهای افزایش سرعت سایت وردپرسی

راهکارهای افزایش سرعت سایت وردپرسی

افزایش سرعت وب‌سایت، راه‌حل بسیار خوبی برای بالا بردن ترافیک سایت و افزایش میزان فروش است. گوگل در سال ۲۰۱۰ در گزارشی تأیید کرد که سرعت سایت، یکی از ۲۰۰۰ شاخصی است که در رتبه‏‌بندی سایت تأثیر دارد؛ هرگاه سرعت بارگذاری صفحات سایت کم باشد، کاربران زمان کمتری را در آن خواهند گذراند و در نتیجه کارایی سایت کاهش می‌یابد؛ حتی با دانستن این نکته هم تعداد کمی از ما به افزایش سرعت وب‌سایتمان اهمیت می‌دهیم؛ به عنوان مثال اگر بارگذاری صفحات سایت شما بیشتر از ۳ ثانیه زمان می‏‌برد یا اندازه صفحات آن بزرگ‏تر از ۲MB است، شما یک مشکل بزرگ دارید و از نظر مالی ضرر خواهید کرد؛ زیرا در این شرایط، به خاطر کم بازدید بودن سایت، فروش خوبی نخواهید داشت و از طرفی هزینه‌های زیادی به خاطر سرور پرداخت می‌کنید.

افزایش سرعت وب‌سایت

ابزارهای آنلاین رایگانی مانند Pingdom ،WebPageTest ،GTmetrix و Google PageSpeed Insights وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد تا علت کند بودن سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را تشخیص داده و به افزایش سرعت وب‌سایت خود کمک کنید؛ پس تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

۱- استفاده از عملیات فشرده‌سازی

فشرده کردن فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت، به مرورگر کمک می‌کند تا این فایل‌ها را سریع‌تر دانلود کند. با استفاده از فشرده‌‏سازی Gzip به آسانی می‌توانید اندازه فایل‌های بزرگ‌تر از ۲۰۰KB (غیر فشرده) را به کمتر از ۴۰KB (فشرده) کاهش دهید؛ بنابراین تا زمانی که سرورتان امکان فشرده‌سازی فایل‌ها را دارد، از آن بهره ببرید تا موجب افزایش سرعت وب‌سایت شود. مطمئن باشید هرگاه فایل‌ها را فشرده می‌کنید، کاربران شما، سایتی با سرعت بالاتر را در دسکتاپ و موبایلشان تجربه خواهند کرد. برای فشرده کردن فایل‌های استاتیک (تصاویر، CSS و جاوا اسکریپت)، کافیست فقط کدهای زیر را به فایل htaccess خود اضافه کنید.

</pre>
<pre>
BrowserMatch ^Mozilla/4 gzip-only-text/html
BrowserMatch ^Mozilla/4\.0[678] no-gzip
BrowserMatch \bMSIE !no-gzip !gzip-only-text/html
Header append Vary User-Agent
</pre>
<pre>

۲- بهینه‌سازی تصاویر

تصاویر، علت اصلی کند بودن سرعت وب‌سایت‏ هستند. همیشه تصاویر را قبل از بارگذاری در سایت، بهینه کنید. به‌ویژه اگر اندازه‌ای بزرگ‌تر از ۵۰KB دارند. برای تغییر اندازه تصاویر می‌‏توانید از فتوشاپ یا نرم‌افزارهای مشابه استفاده کنید؛ پس از ویرایش، تصاویر را با کیفیت بالای ۶۰% ذخیره کنید؛ همچنین می‌توانید از افزونه‌های بهینه‌سازی تصاویر استفاده کنید؛ همچنین می‌‏توانید از آموزش زیر استفاده نمایید.

 

همچنین می‌‏توانید از قابلیت progressive برای فایل‌‏های JPG استفاده کنید. این ویژگی، تصاویر را زیباتر کرده و به کاربر حس ملایم‌تری را منتقل می‌کند.

۳- انتقال فایل‌های جاوا اسکریپت به پانوشت صفحه (فوتر)

اگر چه جاوا اسکریپت‌هایی مثل jQuery ،Mootools و Prototype جالب هستند و عملکرد سایت شما را بهبود می‌دهند، اما می‌توانند بارگذاری صفحه وب‌سایت را دچار مشکل کنند؛ زیرا مرورگرها تا زمانی که تمام فایل‌های جاوا اسکریپت در بالای صفحه دانلود نشوند، بارگذاری محتوا را شروع نمی‌کند.

برای حل این مشکل، تمام فایل‌های جاوا اسکریپتی که بودنشان در زمان بارگذاری صفحه لازم نیست را به پایین صفحه منتقل کنید. اگر شما از وردپرس استفاده می‌کنید، فایل‌های اسکریپت غیرضروری را از header.php به footer.php منتقل کنید.

۴- مطمئن شوید که KeepAlive فعال است

آپاچی (Apache) یکی از رایج‌‏ترین و محبوب‌ترین وب‌سرورهای HTTP در دسترس شما است. یکی از قابلیت‏‌های این وب‌سرور، امکان فعال‌سازی KeepAlive است.

پیشنهاد بعدی  مدیریت لینک های ۴۰۴ در وردپرس با Redirection

KeepAlive یک ویژگی است که اجازه ارسال چندین فایل را در یک ارتباط بین کاربر و وب‌سرور فراهم می‌سازد و در نتیجه سرعت بارگذاری وب‌سایت را افزایش خواهد داد. به طور خلاصه، وظیفه آن حفظ و پایداری خط اتصال است.

مطمئن شوید که KeepAlive در هاستینگ سایت شما فعال است. بدین منظور، اگر به فایل httpd.conf دسترسی دارید، فایل را باز کنید و مطمئن شوید که KeepAlive به صورت On در آن ثبت شده است؛ در غیر این صورت کافی است کد زیر را به فایل htaccess در فولدر اصلی سایت کپی کرده و ذخیره کنید.

</pre>
<pre>
<ifModule mod_headers.c>
Header set Connection keep-alive
</ifModule>
</pre>
<pre>

۵- ادغام فایل‏‌های CCS و فراخوانی Inline فایل‏‌های CCS

مرورگرها تعداد زیادی HTTP را به صورت هم‌زمان مدیریت خواهند کرد؛ اما زمانی که تعدادشان از حد بیشتر شود، تعدادی از فایل‌ها منتظر می‌مانند تا بقیه دانلود شوند؛ بنابراین وجود تعداد زیادی فایل، باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت خواهد شد. برای رفع این مشکل، تمام فایل‌های CSS را ادغام کنید.

علاوه بر ادغام فایل‌ها، فراخوانی فایل‌ها نیز در افزایش سرعت وب‌سایت تأثیر دارند. فایل‌های CCS را می‌‏توان با سه روش inline ،internal و External در سایت اضافه کرد. اگر محتوای فایل‌ها کمتر از KB2 است، به جای ایجاد یک فایل Extra HTTP، آن‌ها را به صورت خطی (inline) فراخوانی کنید.

در وردپرس، افزونه‌هایی مانند Autoptimize و WP Super Minify وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا فایل‌ها را ادغام کنید یا حتی آن‌ها را به سبک inline فراخوانی کنید؛ همچنین افزونه پولی یا پرمیوم WP Rocket این کار را انجام می‌دهد.

۶- فعال کردن کش

فعال کردن کش به شدت سرعت بارگذاری سایت را افزایش می‌دهد. کش کردن به روش‌هایی گفته می‌شود که باعث ذخیره کردن محتوای تکراری موجود در یک وب‌سایت در سیستم کاربر می‏‌شود. استفاده از کش به این دلیل است که هرگاه وب‌سایت شما توسط کاربری بارگذاری شود، محتوای وب‌سایت به صورت کش ذخیره شده و عناصر و بخش‌های ثابت آن در صورت مراجعه مجدد کاربر دوباره بارگذاری نمی‌شوند. در این حالت کاربر تجربه بهتری از سایت شما دارد و سرور هم قادر است ترافیک بیشتری را مدیریت کند.

افزونه‌های رایگانی مانند W3 Total Cache ،WP Super Cache و WP Fastest Cache برای کش کردن سایت در وردپرس وجود دارد که این افزونه‌ها قابلیت‌های مختلف مانند کش کردن صفحات و نوشته‌ها و دیتابیس وردپرس را دارند.

۷- استفاده از یک شبکه انتقال داده (CDN)

زمانی که از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مثل وردپرس، Joomla ،Magento ،Drupal یا سایت‏‌های PHP یا HTML استفاده می‌‏کنید، به شما توصیه می‌شود که از یک شبکه انتقال داده استفاده کنید تا سرعت سایت خود را به میزان قابل توجهی بالا ببرید. شبکه‏‌های انتقال داده، موارد استاتیک سایت شما مانند، تصاویر و فایل‏‌های CSS را در نزدیک‌‏ترین فاصله سروری در اختیار کاربران قرار می‌‏دهند و در نتیجه صفحه خیلی سریعتر برای کاربر بارگذاری خواهد شد. CloudFlare جزو شبکه‌های انتقال داده رایگان است. MaxCDN نیز گزینه عالی و مقرون به صرفه‌ای است تا زمان بارگذاری سایت خود را بهبود دهید و به افزایش سرعت وب‌سایت کمک کنید. برای آشنایی با Cloudflare می‌‏توانید از آموزش زیر استفاده نمایید.

۸- به حداقل رساندن درخواست‌های HTTP

هر چه تعداد درخواست‌‏های HTTP بیشتر باشد، زمان بیشتری صرف تبادل اطلاعات بین سرور و مرورگر می‏‌شود. این درخواست‌ها شامل عکس‌ها، فایل‌های جاوا اسکریپت و فایل‌های CSS هستند که تعداد زیاد آن‌ها باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می‌شود.

پیشنهاد بعدی  فعال کردن کش مرورگر در وردپرس

یکی از پارامترهای مهم در طراحی سایت این است که زمان بارگذاری سایت و تعداد درخواست‌ها کم باشد. با ادغام فایل‌های جاوا اسکریپت، ترکیب فایل‌های CSS، ترکیب تصاویر در یک عکس با روش CSS sprites تعداد درخواست‌ها را کاهش دهید تا سرعت سایت شما بیشتر شود.

۹- انتخاب نوع فایل صحیح برای تصاویر

فرمت JPG کوچک‌ترین و سریع‌ترین نوع فایل برای بارگذاری است. پس به عنوان پیش‌فرض برای تصاویر از این فرمت استفاده کنید. تنها زمانی که به یک پیش‌زمینه شفاف نیاز دارید یا تصاویرتان نوشته دارند، از PNG استفاده کنید؛ زیرا فرمت JPG با تغییراتی که روی متن اعمال می‏کند، باعث می‌شود که متن تار شود. فایل‌های گیف سنگین موجود در سایت را به کمترین مقدار ممکن برسانید یا حتی آن‌ها را حذف کنید؛ زیرا این فایل‌ها به شدت، سرعت بارگذاری سایت شما را کاهش می‌دهند.

۱۰- اصلاح خطای ۴۰۴

هرگاه کاربر، صفحه‌ای از وب‌سایت شما را درخواست کند، اما صفحه در سایت شما موجود نباشد، خطای ۴۰۴ رخ می‌دهد که این خطا باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می‌شود. همیشه سایتتان را از خطای ۴۰۴ بررسی کنید. ابزارهای مختلفی برای تست سرعت سایت وجود دارد. یکی از این روش‌ها برای ارزیابی سرعت سایت، بررسی تک تک درخواست‌ها است که به آن روش آبشاری (waterfall) گفته می‏‌شود. ابزارهای مختلفی نیز برای ارزیابی آبشاری سایت وجود دارد. برای ارزیابی آبشاری سایت خود می‌توانید به آدرس https://www.wakav.ir مراجعه نمایید.

۱۱- مراقب اندازه سایت خود باشید

اگر چه گاهی وسوسه می‌شوید که میزان زیادی محتوا را در هر صفحه سایت قرار دهید؛ اما سعی کنید اندازه صفحات تا جایی که امکان دارد، حداقل نگه داشته شوند. این موضوع حتی برای کاربری که از موبایل استفاده می‌کند، حیاتی‌تر است. چون بارگذاری یک سایت ۲MB از طریق موبایل با اینترنت ۳G فاجعه است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که کاربران دوست ندارند برای باز شدن یک صفحه، بیشتر از دو یا سه ثانیه منتظر بمانند. اگر تصویر جدیدی که می‌خواهید به سایت اضافه کنید، تأثیری در ارزش محتوای سایت ندارد، این کار را نکنید و سایت را تا حد ممکن ساده نگه دارید.

۱۲- تغییر اندازه تصاویر

هرگز تصاویر سایت را با استفاده از HTML کوچک نکنید. با تغییر سایز عکس با این روش، مدیریت محتوا یا کد‏های قالب، نمی‌توانند حجم عکس را کم کنند. این مورد روی سرعت و حجم سایت تأثیر بسیار زیادی دارد. قبل از قرار دادن تصاویر در سایت، اندازه تمام تصاویر را به اندازه‌ای که متناسب با سایت است، تغییر دهید و سپس در سایت بارگذاری کنید.

مثلاً فرض کنید تصویری با اندازه ۱۲۰۰×۶۷۵ پیکسل داریم و می‌خواهیم تصویری با اندازه ۴۸۰×۲۷۰ پیکسل در سایت قرار دهیم. ابتدا اندازه عکس را با نرم‌افزارهای ویرایش تغییر می‌‏دهیم و عکس با اندازه مناسب را در سایت بارگذاری می‌کنیم. برای مثال عکس زیر را با کمک HTML کوچک نکرده‌ایم، بلکه اندازه آن ویرایش شده و سپس در سایت قرار گرفته است.

پیشنهاد بعدی  افزودن کد سفارشی به وردپرس بدون خرابی سایت

۱۳- کش مرورگر

مرورگرها قابلیت کش کردن اطلاعات را دارند. بدین معنی که چنانچه وارد وب‌سایتی شوید، فایل‌های موجود در آن صفحه مانند تصاویر، فایل‌های HTML ،CSS و جاوا اسکریپت در حافظه کش مرورگر ذخیره می‌شوند. مدت زمان ذخیره‌سازی اطلاعات در کش مرورگر مطابق با تنظیماتی است که شما انجام داده‌اید، گوگل حداقل یک هفته تا ترجیحاً یک سال (برای مواردی که به ندرت تغییر می‌کنند) را توصیه می‌کند.

یک تاریخ انقضا برای کش فایل‌های استاتیکی (تصاویر، CSS و جاوا اسکریپت) تنظیم کنید تا مرورگر بر اساس مدت زمانی که شما تنظیم کرده‌اید، تعیین کند که آیا از فایل‌های بارگذاری شده قبلی می‌تواند استفاده کند یا خیر. با این روش می‌توانید تا حد قابل قبولی سرعت سایت خود را بالا ببرید و حجم اطلاعات روی سرور را کم نمایید. با اضافه کردن کدهای زیر در فایل htaccess مدت زمان کش مرورگر را تنظیم کنید.

<ifmodule mod_expires.c>
ExpiresActive On
ExpiresByType text/html “access plus 7200 seconds”
ExpiresByType image/gif “access plus 864000 seconds”
ExpiresByType image/jpg “access plus 864000 seconds”
ExpiresByType image/png “access plus 864000 seconds”
ExpiresByType text/css “access plus 864000 seconds”
ExpiresByType text/javascript “access plus 864000 seconds”
ExpiresByType application/javascript “access plus 864000 seconds”
</ifmodule>

۱۴- بهینه‏‌سازی پایگاه‏ داده (دیتابیس)

زمانی که یک سایت مبتنی بر پایگاه داده (وردپرس و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا) دارید، باید پایگاه ‏داده سایت را بهینه کنید. به‌ویژه اگر سایتی با ترافیک بالا یا میزان بازدید زیاد دارید؛ بنابراین به طور دوره‌ای پایگاه داده‌های سایت را بررسی کنید و با بهینه‌سازی و کاهش حجم داده‌ها، سرعت آن را افزایش دهید. اگر یک هاست اختصاصی یا VPS دارید، کش جستجو سایت را فعال کنید و داده‌های سایت را بررسی کنید و اطلاعات اضافی را پاک نمایید.

اگر چه بهینه‌سازی پایگاه داده‌ها کاری وقت‌گیر و گاهی مشکل است، اما بهترین روش استفاده از phpMyAdmin است. با وارد شدن در کنترل پنل هاست سی پنل، از بخش دیتابیس گزینه phpMyAdmin را انتخاب کنید. پس از ورود به محیط phpMyAdmin، دیتابیسی که می‏‌خواهید بهینه شود را انتخاب کنید. phpMyAdmin توسط گزینه “optimizing your tables” به شما مواردی را پیشنهاد می‏‌کند که بهینه‌سازی آن‌ها مهم است.

افزایش سرعت سایت وردپرسی 2 - راهکارهای افزایش سرعت سایت وردپرسی

۱۵- انتخاب هاست

صفحه هاست را متناسب با نیازهای وب‌سایتتان انتخاب کنید. گاهی شرکت‌ها برای کاهش هزینه از هاست اشتراکی استفاده می‌کنند. اگر یک سایت تجارت الکترونیک، یک سیستم مدیریت محتوای سنگین یا سایتی با ترافیک زیاد دارید، به هیچ عنوان از هاست‌های اشتراکی استفاده نکنید. با وجود اینکه قیمت هاست‌های اشتراکی پایین است، ولی سرعتشان کم است.

۱۶- استخدام متخصص

در این مقاله مواردی را که در بهینه‌سازی سایت مهم هستند را بیان کردیم؛ اما می‌دانید که بهترین راه برای بهبود کیفیت و سرعت سایت شما این است که از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید.

جمع‌بندی

زمانی که شما سرعت سایت خود را افزایش می‌دهید، فاکتورهای دیگری نیز بهبود داده می‌شوند. رتبه‌بندی سایت شما در گوگل بالاتر می‌رود، نرخ تبدیل سایت افزایش می‌یابد، کاربران از سایت رضایت بیشتری خواهند داشت و مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهند کرد، مطالب غیر مفید سایت کم می‌شود و تمام این موارد باعث می‌شوند که از طریق سایت، فروش بیشتری داشته باشید.

موفق و سربلند باشید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

question