فورفایل

فارسی کردن اعداد در ورد

فارسی کردن اعداد در ورد

فارسی کردن اعداد در ورد

ازجمله مشکلاتی که اکثر کاربران نرم‌افزار ورد با آن روبرو هستند، فارسی کردن اعداد در ورد است. در این مطلب، طریقه‌ی فارسی و انگلیسی کردن اعداد در نرم‌افزار ورد را به‌طور کامل به شما آموزش می‌دهم. از این آموزش در نسخه‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ می‌توانید استفاده نمایید؛ پس تا انتهای این پست، با ما باشید.

ابتدا باید به قسمت تنظیمات یا (Options) ورد بروید. برای این کار:

  • در ورد ۲۰۰۷ بر روی آیکون نرم‌افزار ورد در سمت بالا و چپ کلیک کنید؛ سپس از منوی بازشده، از پایین منو، بر روی Options کلیک نمایید.
  • در ورد ۲۰۱۰، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ از بالای نرم‌افزار، روی تب File کلیک کنید و از منوی سمت چپ، بر روی Options کلیک نمایید.
  • در پنجره‌ی بازشده، تنظیمات (Word Options) بر روی Advanced کلیک کنید؛ تنظیمات پیشرفته‌ی ورد پیش روی شماست (تصویر زیر). در این قسمت، فیلد Numeral را پیدا کنید.

پنجره‌ی تنظیمات پیشرفته‌ی ورد (Word Options) در نسخه‌های ۲۰۰۷ به بعد

کردن اعداد در ورد - فارسی کردن اعداد در ورد

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، چهار گزینه پیش روی شماست که نتیجه‌ی انتخاب هر کدام از گزینه‌ها را برای شما توضیح می‌دهم:

Arabic: اعداد متن، هم در متون فارسی و هم در متون لاتین، به‌صورت لاتین (123) نمایش داده می‌شوند.

پیشنهاد بعدی  راست‌چین یا چپ‌چین کردن خط پاورقی در ورد

Hindi: اعداد متن هم در متون فارسی و هم در متون لاتین، به‌صورت فارسی (۱۲۳) نمایش داده می‌شوند.

Context: اعداد متن در داخل متون فارسی، به‌صورت فارسی (۱۲۳) و در داخل متون لاتین به‌صورت لاتین (123) نمایش داده می‌شوند؛ این گزینه بهترین انتخاب هست؛ زمانی که شما در متون فارسی، اعداد را با زبان فارسی تایپ می‌کنید، اعداد به‌صورت فارسی و زمانی که در متون لاتین، اعداد را به‌صورت لاتین تایپ می‌کنید، اعداد به‌صورت لاتین نمایش داده می‌شوند.

System: با انتخاب این گزینه، نرم‌افزار ورد از تنظیمات ویندوز پیروی می‌کند که این تنظیمات در قسمت Region And Language در Control Panel تعیین می‌شود؛ به‌این‌ترتیب، اگر زبان سیستم در گوشه ویندوز شما فارسی باشد، اعداد در ورد هم فارسی خواهند بود و اگر زبان ویندوز، لاتین باشد، اعداد در ورد هم لاتین نمایش داده می‌شوند.

با توجه به توضیحات ارائه‌شده، به شما پیشنهاد می‌شود برای فارسی سازی اعداد، گزینه Numeral را بر روی Context تنظیم کنید؛ به‌این‌ترتیب، اگر شما در حال تایپ متن فارسی باشید، اعداد شما فارسی و اگر در حال تایپ متن انگلیسی باشید، اعداد شما انگلیسی درج خواهند شد (مانند منابع انتهای پایان‌نامه).

کردن اعداد در ورد 1 - فارسی کردن اعداد در ورد

فارسی کردن شماره صفحه‌ها در ورد

درصورتی‌که طبق توضیحات بالا، در بخش تنظیمات، Numeral را روی Context قرار دادید، احتمال دارد شماره صفحه‌ها به‌صورت انگلیسی نمایش داده شوند.

پیشنهاد بعدی  تغییر فونت و سایز کلمات انگلیسی در متن فارسی در ورد

برای نمایش شماره صفحات به‌صورت فارسی، روی بخش هدر یا فوتر یکی از صفحات کلیک کنید تا وارد حالت ویرایش هدر و فوتر شوید؛ سپس شماره صفحه را انتخاب و از تب Home بخش Paragraph، جهت پاراگراف را راست به چپ تنظیم کنید: کردن اعداد در ورد 3 - فارسی کردن اعداد در ورد

(Right-to-Left Text Direction) و در نهایت، فونت فارسی برای شماره صفحه، انتخاب کرده و سایز فونت را هم به دلخواه خود تغییر دهید؛ همچنین با گرفتن همزمان کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift سمت راست کیبورد، شماره صفحات فارسی خواهند شد.

برای نمایش شماره صفحات به‌صورت انگلیسی، از همین بخش، با کلیک بر روی (Left -to- Right Text Direction)، جهت پاراگراف را راست به چپ تنظیم کنید؛ همچنین با گرفتن همزمان کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift سمت چپ کیبورد، شماره صفحات انگلیسی خواهند شد.

  • امیدوارم از این آموزش، بهره کافی برده باشید.
  • لطفاً سؤالات و دیدگاه‌های خود را در بخش دیدگاه‌ها برای ما ارسال کنید.

موفق و سربلند باشید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

question